Singaraja - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van friends - WaarBenJij.nu Singaraja - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van friends - WaarBenJij.nu

Singaraja

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg friends

14 April 2014 | Indonesië, Lovina

Singaraja (Singaradja) de vroegere hoofdstad en belangrijkste haven van Bali is tegenwoordig een bruisend centrum in het onderwijs, vanwege de twee universiteiten, die de weg in de ontwikkeling en modernisering aangeven.
Deze plaats is vele malen door Nederlanders bezocht, en niet alleen nu als toerist maar ook in de VOC tijd. We beginnen in de moslimwijk en zien vele taferelen wat zich in volksbuurten afspeelt: bootjebouw, wasserette, vele kinderen en het gezamenlijk uien pellen en vooral rondhangen door de inwoners. Zo raakt Oeds in gesprek met een inwoner, die vertelt dat de cruiseschepen Rotterdam en Statendam deze plaats hebben aangedaan en het werk van zijn vader i.v.m. deze schepen. In het gesprek komen diverse Nederlandse woorden naar voren en hij eindigt met 'dag meneer', waarop ik zeg 'tot ziens'. Een onafhankelijkheidsmonument aan de zeezijde bij de haven (Yudha Mandala Tama) geeft het gevecht van de vrijheidsstrijder, die door een Nederlands oorlogsschip wordt gedood aan. Dit herinnert aan de strijd tegen de Nederlanders van 1945 tot 1949. Vlakbij is ook een Chinese tempel Ling Gwan Kion uit 1873, waar we een bezoek brengen. We krijgen een kleine rondleiding binnen de tempel, waar de temperatuur enorm is gestegen, maar de gids gaat onvermoeid door. Behalve het boeddhisme krijgen we ook over de Chinese dierenriem te horen: het varken, de hond en stier worden nader belicht. We worden aan het eind nog verrast door een echtpaar, die in de echt worden verbonden.
Hierna keren we via de Carrefour naar de villa terug en nemen een verkoelend bad.

• 16 April 2014 - 10:29

Wim Trouwborst:

Hi heyo-ers,

Toch maar even moed gevat nadat jullie ons koloniale verleden hebben leren kennen van de andere kant, niet zo'n aardige trouwens. en dan zijn ze waarschijnlijk zo beleefd geweest niet te melden 'wij' even hun hele adel die zich met messen en speren verzette tegen de met vuurwapens uitgeruste troepen in één slag hebben uitgeroeid. Hindoeïsme is een vreedzame godsdienst (zolang ze niet te maken krijgen met de Islam). Enfin: de geschiedenis gaat dieper en de wereldvrede is helaas nog ver weg. op de Oekraïne ook trouwens, nu Kiev eindelijk in actie is gekomen.

Blijf nog maar even waar je bent; in die heerlijke villa bijv. juist, die met dat zwembad.

groetjes en plezier,

Outdoor activiteiten

20 April 2014

Merapi
friends

Met vier vrienden op reis naar het verre oosten, waar Indonesië (Bali en Java) wordt bezocht. Naast het bezoeken van hot spots, komen we in aanraking met de mensheid en zijn cultuur aldaar. Vanzelfsprekend kunnen we van de Indonesische keuken genieten. We denken dat het een inspirerende reis wordt en zullen middels het geschreven woord tot uiting brengen.

Actief sinds 16 Maart 2014