Dolfijnen - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van friends - WaarBenJij.nu Dolfijnen - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van friends - WaarBenJij.nu

Dolfijnen

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg friends

08 April 2014 | Indonesië, Singaraja

Prrrrrrrrt, prrrrrrrrt is het geluid van de wekker om 05.30 uur en kleden we ons aan, want om 6 uur hadden we afgesproken om met lokale bootjes dolfijnen te spotten. Inderdaad liggen de twee typische Balinese houten bootjes op het strand te wachten. Direct varen we in noordelijke richting uit over een vrij kalme Java zee en na geruime tijd geen dolfijn te zien. In de verte liggen nog meer bootjes en wij sluiten ons hierbij aan. Ondertussen komt de zon op en stijgt ook de temperatuur. Opeens worden dolfijnen gelokaliseerd en alle boten erop af. Ze worden inderdaad gespot, maar het moment vastleggen op de gevoelige plaat is een kunst apart: zonlicht tegen, bootjes op en neer met de golven mee, en het aantal bootjes (ongeveer 50 stuks). Dan verdwijnen deze bijzondere zoogdieren voor langere tijd onder water en wachten wij op het volgende moment. En ja hoor, vlakbij de boot duiken een stuk of tien dolfijnen op en varen wij achter ze aan met de andere boten in ons kielzog. Dit herhaalt zich nog een paar keer, maar het juiste moment van een opname laat zich heel moeilijk inschatten. Er is één geweldig moment, wanneer een exemplaar als een kurkentrekker uit het water springt. We keren uiteindelijk met een zichtbaar voldaan gevoel naar de villa terug en rekenen met de kapiteins af.
Tijdens het ontbijt genieten we na over de belevenissen met deze speciale dieren en maken we ons gereed voor de activiteiten voor de rest van de dag.
Allereerst bezoeken we een lokale markt in Lovina en gezien de grootte is deze zeer lokaal en is een rondje snel gemaakt. Hier scoren we fruit en bekijken we andere goederen, die ze maar wat graag willen slijten. Daarna vertrekken we naar een in de 17e eeuw gebouwde Hindoe-Boeddistische tempel in Banjar in het bergachtige Bedugul. Een onderdeel van het tempelcomplex lijkt op een mini Borobudur.
Dan rijden we naar de (heilige) Hot Spring eveneens in Banjar. Voordat we de entree bereiken moeten we eerst de stalletjes met goederen voorbij. De dames kunnen het niet laten om een jurk te kopen, maar uiteraard eerst afdingen. De prijs blijft redelijk en de dames kopen de waar. Dan komen we bij de heetwaterbron aan en nemen een duik in het 38 graden warme water. Door de zonneschijn en het warme water wordt je helemaal week, maar dat is nu juist de heilzame werking van de bron. Nadat we bij de auto zijn teruggekeerd, brengt onze chauffeur Putu (naam van vele Balinezen) bij een tempel, die we onderweg passeren en bezoeken aansluitend zijn woonhuis en drinken we water en Balinese kopi met een traktatie: pisang goreng met palmsuiker. We wisselen met de familie enkele woorden en nemen een aantal foto's van de kinderen met hun moeder. Als laatste rijden we terug naar de villa met een tussenstop bij de supermarkt voor enkele inkopen.
Bij de villa aangekomen heerlijk ontspannen. Voor het avondeten staat 'sweet en sour, gefrituurde aardappel met morning glory, nassi en ijs toe' op het menu. Dit smaakte weer voortreffelijk: Wily en Angung terima kasih banyak.

• 08 April 2014 - 15:04

Tamara Smit:

Dat klinkt als een leuke dag!
    Er moet naast natuurschoon bekijken natuurlijk ook de lokale economie gesponsord worden!
    Komt die kok ook mee naar huis?
    En waar zijn dan de foto's van de dolfijnen?
    Veel plezier nog!

• 08 April 2014 - 18:07

Leny Allard:

Wat een belevenissen allemaal. Volgens mij is jullie reis nu al geslaagd.
    Het leuke is dat er nog veeeel meer gaat komen. Wat is reizen toch leuk
    Geniet maar lekker dat hebben jullie verdiend!! Liefs uit Haarlem

• 08 April 2014 - 22:13

Marietta Verweij:

Weer een hele leuke dag geweest jongens, morgen rust?

• 09 April 2014 - 09:30

Ramona:

Uauuu...Wat mooi en bijzonder ! Nu wil ik ook daar gaan. Je bent de Bali Globespotter !!

• 09 April 2014 - 12:12

Wim:

Zo, actie! en zo vroeg op! Ben benieuwd naar de foto's, gemaakt onder zo te lezen moeilijke omstandigheden. Blijven eigenwijze beesten die niet even voor de camera willen poseren, maar goed, wil ze toch graag zien. Dat van dat eten zit me toch een beetje dwars. Jullie laten je wel verwennen door die dames, meld volgende keer toch maar uitgebreid het recept. Lovina is natuurlijk wel een dorpje waar meer toeristen rondlopen dan autochtonen. Hebben jullie nog lekker langs het strand gewandeld, zo met je voeten in het water? Jullie nemen het er wel van hè, lekker in een warme bron. Nu China een beetje te bekend wordt voor sommige is Bali misschien wel een idee voor de komende 10 jaar. Alleen; jullie hebt Java nog niet gezien en eerlijk gezegd: daar is meer te beleven. Of je moet verslaafd raken aan een luxueuze villa met zwembad en bediening.

We hebben met plezier het noeste werk van Oeds gelezen, fanatiek tot diep in de avond.
    nog een ideetje: een wajang met gamelan in een klein dorpje, dus niet net zoals die boten een toeristisch spektakel. Maar dan wordt het wel laat. Enfin, morgen hoeven jullie niet vroeg op.

hou vol en groetjes,

Mary, wim