Rondrit Buleleng - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van friends - WaarBenJij.nu Rondrit Buleleng - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van friends - WaarBenJij.nu

Rondrit Buleleng

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg friends

11 April 2014 | Indonesië, Singaraja

Goedemorgen Belanda,
we staan rond 07:30 uur op en nemen een vroeg ontbijt, omdat we een uitstapje met chauffeur Putu naar een koffieplantage, diverse meren (danau), botanische tuin, lokale markt, tempel en waterval maken.
De koffieplantage en specerijen Kubu Kopi Luwak is een miniatuur t.o.v. de echte en daarbij krijgen we een rondleiding van een 21 jarige moeder van 2 kinderen. Zij verstrekt informatie over de diverse kruiden en specerijen, zoals vanille, laurier, witte aardappel, koenjit, kruidnagel, kaneel, knoflook, cassave, witte peper, cacao- en koffiebonen. De loewak (civetkat) is een dier dat op de plantage leeft en de rauwe besachtige bonen opeet. Het vruchtvlees wordt verteerd, maar de pit wordt in de ontlasting teruggevonden. Vervolgens worden deze gewassen en licht geroosterd en gereed voor het serveren van de koffie. Het vinden van de pitten is vrij moeilijk en daardoor is de prijs zeer hoog en de koffie exclusief.
De twee meren, Danau Tamblingan en Danau Buyan, gelegen tussen de heuvels met koffieplantages waren vroeger één, maar door een aardverschuiving in 1818 zijn ze in tweeën verdeeld. Hier bestaat de mogelijkheid om met een python (bek is dicht getaped), vleerhond (vliegende hond of grote vleermuis), leguaan of kameleon op de foto gezet te worden.
De Botanische tuin in Bedugul is ruim 1,5 km² groot en er zijn 650 bomen en 500 orchideeënsoorten te vinden. Verder brengt deze tuin een weelde van rust met zich mee. Helaas waren vele plantensoorten niet in bloei, maar vele knoppen doet vermoeden dat binnen korte tijd meer kleurrijke en geurende planten de tuin overnemen.
Op de lokale bloemen- en fruitmarkt in Candi Kuning aan de westoever van Danau Bratan proberen de marktkooplui aan ons een gamelan, duimpiano, schelpenschaaltjes, kruiden, schilderijen, houtsnijwerken, Balinese textiel en nog veel meer te verkopen. We slagen in een enkel geval, maar daar is wel flink voor afgedongen. Van 180K roepia voor 40K voor een duimpiano is een uitstekende deal.
De Pura Ulun Danu Tempel aan de Danua Bratan is een 17e eeuw complex en heeft een sierlijke pagode met 11 daken, die door het dalende waterniveau ook per voet is te bereiken. Voorheen was dit alleen per kano mogelijk. Op het complex bevindt zich een stenen stupa met 4 boeddhabeelden in nissen, die de 4 windstreken aangeven.
De Air Terjun Gitgit (waterval) wordt door de 2 eerder genoemde meren gevoed en is 40m hoog en is het meest spectaculair van januari tot maart (regenseizoen). Andere hoger gelegen watervallen geven meer rust v.w.b. souvernirjagers, maar dat laten we aan ons voorbij gaan.
Hierna keren we naar de villa terug en wacht ons het avondeten: Soto ayam.

• 11 April 2014 - 09:03

Bregtje:

Bali komt voor ons steeds dichterbij door jullie verhalen, LEUK!!! Soto Ayam, hmmmmmm.De hoogtepunten willen we aan het eind horen, hoor! Genietse verder!!!

• 11 April 2014 - 12:24

Corien:

Het klinkt heerlijk allemaal, geniet nog even van de Indische keuken , ik ga van het weekend aan de vlaamse ( gentse ) friet. Hartelijke groet aan iedereen!

Verslag uit: Indonesië, Singaraja

Outdoor activiteiten

20 April 2014

Merapi
friends

Met vier vrienden op reis naar het verre oosten, waar Indonesië (Bali en Java) wordt bezocht. Naast het bezoeken van hot spots, komen we in aanraking met de mensheid en zijn cultuur aldaar. Vanzelfsprekend kunnen we van de Indonesische keuken genieten. We denken dat het een inspirerende reis wordt en zullen middels het geschreven woord tot uiting brengen.

Actief sinds 16 Maart 2014