Borobudur en Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van friends - WaarBenJij.nu Borobudur en Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van friends - WaarBenJij.nu

Borobudur en Prambanan

Door: Hein en Oeds

Blijf op de hoogte en volg friends

18 April 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Vandaag tempel-dag. Na weer een overheerlijk ontbijt, waarbij vooral opviel dat de gastvrouw direct wist hoe wij de vorige dag bij het ontbijt de thee en koffie hadden, gaan we vandaag naar de Borobudur- en de Prambanan tempel. De taksichauffeur stond al klaar. Behendig stuurde hij ons uit Jogja en na een uur waren we bij de Borobudur tempel. Een gigantisch boeddhistisch complex dat tussen 750-850 na Christus is opgebouwd zónder cement. Op de bovenste laag bevinden zich 72 kleine stoepa's rondom 1 grote centrale stoepa (symbool voor het Nirwana). Binnen de kleine stoepa's bevinden beelden van boeddha en wanneer deze wordt aangeraakt dan heb je het eeuwige geluk. Hier namen wij veel foto's. Opvallend was dat er nóg een attractie te zien was, n.l. …....... wijzelf. Vooral Yvonne, maar ook de rest is tig keer gefotografeerd door de plaatselijke bevolking. Zien zij ons als blonde reuzen? Wie het weet mag het zeggen, maar als we voor elke foto van onszelf € 1,- hadden mogen rekenen was de vliegticket voor niks geweest. Na de sightseeing rustten we even uit in de schaduw. Daarna probeerden we rustig langs de marktkraampjes te lopen richting uitgang. Probeerden, want we werden belaagd door de verkopers. Edith had al het punt bereikt om een klap uit te delen, maar kon zich nog nét bedwingen. Het was snikheet, dus de reis naar tempel 2: Prambanan, die 1 ½ uur duurde was ff lekker om bij te komen. Dit grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex van 850 na Christus was minder indrukwekkend, maar niet minder fraai door de 3 grote en 3 kleine verschillende torens. Gelukkig was veel weer gerestaureerd na de aardbeving in 2006 zodat we een goed beeld kregen. Na al deze indrukwekkende beelden was het weer huiswaarts en zo snel mogelijk het zwembad in om stof en warmte af te spoelen. 's Avonds was het weer eten-op-de-bonnefooi. Dat betekent: we stappen een tentje binnen, doen net of we honger hebben en proberen wat te eten. Vandaag was een soort van wokrestaurant aan de beurt. Om de dames te ontzien besloten Oeds en Hein de honneurs waar te nemen en, gewapend met borden langs de vitrines te lopen, om te kijken of er iets lag wat ons aanstond. We werden echter heel vriendelijk gewezen dat we aan de verkeerde kant stonden. Ook werd héél voorzichtig ons bord afgepakt. Het was niet de bedoeling dat wij boeren ons bord vol gooiden. We kregen een snelcursus hoe het moest. We bestelden wat (wat precies wisten we niet) en hoopten het beste ervan. Ook de dames konden we niet uitleggen wat we gingen eten en wat het kostte. Gelukkig was het erg lekker en dat voor € 13,- totaal. In opperste verwarring, maar voldaan gingen we weer naar het hotel.

• 18 April 2014 - 18:12

Leny Allard:

Weer een hoop te beleven zie ik. Ik begrijp wel dat ze jullie maar bleven fotograveren...jullie zijn
    natuurlijk een bezienswaardigheid in hun ogen
    Het eten wordt zelfs voor jullie opgeschept. Geniet nog even verde
    Hopelijk nog meer cultuur en avontuur. Groetjes van ons

• 19 April 2014 - 09:30

Bregtje:

Heerlijk om steeds van jullie verhalen te mogen genieten. En dan de foto's.... we krijgen er ook zoooo'n zin in :-) Nog een praktisch vraagje. Kun je visa ook in euro's betalen op het vliegveld? Enne we willen wel roepies van jullie overnemen, hoor! Is wel handig wat startkapitaal ;-)